Kannanotto ympärileikkausten kieltämiseksi

Seksualistin kautta törmäsin kannanottoon, jonka allekirjoitan vahvasti. Kannanoton takaa löytyy mm. Sexpo-säätiö.

Kansalaisjärjestöt vaativat lapsille ei-lääketieteellisin perustein tehtävien ympärileikkausten kieltämistä erillisellä lailla. Pojalle tehtävä ympärileikkaus on pahoinpitelyn tuntomerkit täyttävä teko, jossa pojalta poistetaan siittimen tuntoherkimmät alueet ja lisäksi vaurioitetaan sukupuolielimen toimintamekanismia.

Vastasyntyneiden on todettu kokevan ympärileikkauksen aikana suurta kipua, kauhua ja turvattomuutta sekä saavan post-traumaattisia häiriöitä. Tanskassa tehdyssä väestötason tutkimuksessa on todettu ympärileikkauksen voivan aiheuttaa seksuaalisia ongelmia sekä ympärileikatulle että hänen kumppanilleen.

Ympärileikkauksella loukataan lapselle kuuluvaa suojaa fyysiseltä väkivallalta sekä riistetään häneltä oikeus päättää hänen kehoonsa kohdistuvasta peruuttamattomasta toimenpiteestä, joka uskonnollisin perustein tehtynä loukkaa lapsen uskonnonvapautta ja myös hänen päätösvaltaansa aikuisena. Jos ympärileikattu henkilö päättää aikuisena luopua uskonnostaan tai vaihtaa sitä, ei hän voi peruuttaa tehtyä leikkausta.

Vihreä miesliike ry., Profeministimiehet ry., Sexpo-säätiö, Vasemmistoliiton miespoliittinen työryhmä, Suomen Humanistiliitto sekä Miesten tasa-arvo ry. ovat hyväksyneet tämän kannanoton ei-lääketieteellisin perustein tehtävien lasten ympärileikkausten kieltämiseksi.

Aiemmin mm. Lääkäriliitto, Lastensuojelun keskusliitto ja Profeministit ry. ovat tuominneet lasten ympärileikkaukset. Taloustutkimuksen kyselyn mukaan 80 % suomalaisista vastustaa niitä.

Olin jo kirjoittamassa, että esinahan poisto ei ole sama kuin peniksen tuntoherkimmän osan poisto, mutta ilmeisesti olin väärässä (lausunto (PDF), sivu 7). Yhden lisäyksen kuitenkin haluaisin tehdä:

Ei-lääketieteellisten ympärileikkausten totaalikielto ei mielestäni ole tarpeen, vaan riittää, ettei niitä tehdä lapsille tai muille vajaavaltaisille. Sitten, kun ihminen katsotaan täysivaltaiseksi mm. ajoneuvon kuljettamiseen ja viinanjuontiin, hän voi halutessaan myös ottaa ympärileikkauksen.

kirjoittanut: hihaton

4 thoughts on “Kannanotto ympärileikkausten kieltämiseksi

1. Random 30.05.12 / 21:57

Minusta naisten/tyttöjen ympärileikkaus olisi myös pitänyt ottaa puheeksi. Siinähän mm. Klitoris ja klitoriksen huppu leikataan pois ja suuret häpyhuulet ommellaan yhteen. Joskus myös emättimen pintaa poltetaan sytkärillä ja/tai viillellään. Pojilla tämä saatetaan tehdä myös terveydelisistä syistä mutta tytöillä se vain 1. Aiheuttaa elinikäiset traumat 2. Kuukautiset, virtsaaminen ja yhdyntä tuntuvat sietämättömiltä ja 3. Tästä voi myös tulla tulehduksia.

Eli olisitte te voineet niitä siromman sukupuolen edustajia muistaa!

• Heluna 11.07.12 / 00:49

Tytöt leikataan usein vielä paljon rankemminkin eli kaikki kuohitaan pois mikä irti lähtee ja sitten ommellaan kiinni vähän sinnepäin. Pahimmat ongelmat usein aiheuttaa arpikudos joka kasvaa miten haluaa…. ja kaikki tämä pitää avata jokaikinen kerta kun nainen synnyttää. Se ei kuitenkaan ollut tässä asiana, koska se on jo laitonta suomessa…. Ja kyllä pienet pojatkin pitäisi jättää rauhaan!

2. Lobis 12.07.12 / 10:12

Asia on monitahoinen.
    On tietysti selvää,mettei tuollaista käytöstäpidä sallia tai hyväksyä. Mutta kysynkin, mitä sitten tapahtuu jos se kielletään? Siirtyvätkö toimenpiteet ulkomaille tai lähöiden keittiöihin? Itse uskon näin käyvän, sillä kulttuurit jotka tälläistä harjoittavat kokevat Jumalansa olevan voimakkaampi kuin lait. Ja Juuri Jumalan vaatimuksillahan tätä perustellaan, vaikka tosiasiassa kulttuurinen poikkeama onkin.

Tämän vuoksi olisinkin varovasti taipuvainen vähintäänkin epäviralliseen hyväksymiseen mikäli toimenpide tehdään lääkärin valvonnassa ja sairaalaoloja vastaavassa paikassa ja välineillä. Kultturia kun ei voi kielloilla muuttaa ja kun vastapainona on mahdolliseti lisääntymismahdollisuuksien vaarantuminen tai jopa hengenvaara tulehduksen kautta.

Kulttuuri muuttuu vain vaikuttamalla kulttuuriin ja se on hidas prosessi.

Kerrohan sinäkin ajatuksesi! (Sähköpostiosoite ei ole pakollinen.)

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s